- О департаменте
- Административные процедуры
- Нормативные правовые акты
- Деятельность
- Добровольные сообщения и Обращения
- Контакты
- Пресс-служба
Об инциденте с аварийной посадкой самолета компании RyanAir
Департамент по авиации в
соответствии с требованиями Стандартов 5.2.5 и 5.3.1 Приложения 17 к Конвенции
о Международной гражданской авиации Департамент по авиации информирует о факте
совершения акта незаконного вмешательства в деятельность гражданской авиации на
территории Республики Беларусь.
23 мая 2021 г. на электронную почту
Национального аэропорта Минск info@airport.by c электронного адреса protonmail.com на английском языке поступило
письменное сообщение следующего содержания:
«Мы, солдаты ХАМАС, требуем, чтобы
Израиль прекратил огонь в Секторе Газа. Мы требуем, чтобы Европейский Союз
отказался от поддержки Израиля в этой войне. Известно, что участники Delphi Economic Forum возвращаются домой рейсом FR4978. В этот самолет заложена бомба. Если
вы не выполните наши требования, бомба взорвется 23 мая над Вильнюсом».
С учетом серьезности поступившей
угрозы информация из Национального аэропорта Минск была передана в
соответствующие органы управления воздушным движением государственного
предприятия «Белаэронавигация».
В соответствии с требованиями
Приложения 17 к Чикагской конвенции и Национальной программы защиты гражданской
авиации от актов незаконного вмешательства в Республике Беларусь был введен в
действие механизм руководства ответными действиями в связи с актами незаконного
вмешательства в деятельность гражданской авиации.
Рейс FR4978 следовал по маршруту
Афины (Греция) – Вильнюс (Литва), выполнялся на самолете Боинг 737-800 компаниейRyanair. Вылет из аэропорта Афин воздушным судном
осуществлен в 07.10 UTC (10.10
белорусского времени), вход в воздушное пространство Республики Беларусь под
управление Минского районного центра управления воздушным движением (далее –
УВД) состоялся в 09.30 UTC (12.30
белорусского времени). Точка входа в воздушное пространство Минского района
полетной информации – SOMAT.
После установления связи между
белорусским диспетчером УВД и экипажем воздушного судна экипажу сразу же была
доведена информация о поступившей угрозе, связанной с возможной закладкой на
борту воздушного судна взрывного устройства, и выдана рекомендация о совершении
посадки на запасной аэродром в Национальном аэропорту Минск. Экипаж несколько раз уточнял источники
получения информации и ему было сообщено, что первичная информация с угрозами
поступила в Национальный аэропорт Минск.
До этого руководитель полетов
Минского районного центра управления воздушным движением несколько раз пытался
дозвониться до представительства авиакомпании Ryanair в Литве по номеру
телефона, который сообщил экипаж воздушного судна, но связаться с кем-либо из
представителей авиакомпании не удалось.
После получения и уточнения
информации экипаж рейса FR4978 в соответствии с установленными международными
требованиями в 09.47 UTC (12.47 белорусского времени) установил на борту
самолета код ответчика 7700 (указывающий на наличие аварийной ситуации) и в
радиотелефонном режиме запросил помощи установленной фразой «МЭЙДЭЙ» (MAYDAY). После этого экипаж с учетом требований
Стандарта 3.7.2 Приложения 2 к Чикагской конвенции сообщил, что принял решение
совершить посадку в Национальном аэропорту Минск.
С учетом решения, самостоятельно
принятого экипажем, от органов управления воздушным движением Республики
Беларусь ему была оказана вся необходимая первоочередная помощь. В Национальном
аэропорту Минск был введен в действие соответствующий аварийный план, в
установленном порядке оповещены и приведены в готовность все соответствующие
службы аэропорта и других заинтересованных государственных органов.
Посадка воздушного судна рейса
FR4978 в Национальном аэропорту Минск благополучно совершена в 10.15 UTC (13.15
белорусского времени).
После посадки самолет в
соответствии с установленными международными и национальными требованиями в области
авиационной безопасности был определен на специальную изолированную стоянку,
где в отношении воздушного судна, экипажа, пассажиров, багажа, груза, почты
были совершены соответствующие действия по досмотру и опросу.
Указанные действия предусмотрены и
должны выполняться государствами согласно Стандартам, изложенным в Главе 5
Приложения 17 к Чикагской конвенции.
После окончания проведения в 13.20
UTC всех установленных международным и национальным законодательством процедур
воздушное судно рейса FR4978 в 17.48 UTC вылетело
из Национального аэропорта Минск и в 18.27 UTCсовершило благополучную посадку в аэропорту Вильнюс.
По предварительным оценкам
Департамента по авиации, с учетом требований международного законодательства
диспетчерский состав органов УВД государственного предприятия
«Беларонавигация», экипаж воздушного судна, задействованные в Национальном
аэропорту Минск силы и средства в описанной ситуации, действовали в рамках
требований, предписываемых Международной организацией гражданской авиации (ИКАО).
В настоящее время в Республике
Беларусь создана комиссия по расследованию обстоятельств произошедшего события.
Департамент по авиации обращается к
Международной организации гражданской авиации (ИКАО), Международной ассоциации
воздушного транспорта (ИАТА), Европейскому агентству по безопасности полетов (EASA), представителям авиационных
администраций принять участие в беспристрастном расследовании произошедшего
события.
В качестве доказательства, что на
решение экипажа рейса RF4978 не
оказывалось давление, угрозы и принуждения, представляем записи переговоров
диспетчер-пилот.
Департамент по авиации также хочет
заверить, что со стороны белорусских авиационных властей, авиационных
организаций и соответствующих правоохранительных органов государства принимались
и будут приниматься необходимые, предусмотренные международным и национальным
законодательством меры и действия, направленные на обеспечение надежной защиты
гражданской авиации от актов незаконного вмешательства.
Для
изучения обстоятельств случившегося, Департамент по авиации пригласил
представителей ИКАО, IATA, EASA, а также представителей авиационных властей
гражданской авиации ЕС и США.
Department
of Aviation in accordance with the requirements of Standards 5.2.5 and 5.3.1 of
Annex 17 to the Convention on the International Civil Aviation, the Department
of Aviation informs about the fact of an act of unlawful interference in the
activities of civil aviation on the territory of the Republic of Belarus.
On May 23,
2021, a written message with the following content in English was sent to the
e-mail of the National Airport Minsk from the e-mail address protonmail.com:
“We, Hamas
soldiers, demand that Israel cease fire in the Gaza Strip. We demand that the
European Union abandon its support for Israel in this war. We know that the
participants of Delphi Economic Forum are returning home on May 23 via flight
FR4978. A bomb has been planted onto this aircraft. If you don’t meet our
demands the bomb will explode on May 23 over Vilnius. Allahu Akbar.”
Taking into
account the seriousness of the threat received, the information from the
National Airport Minsk was forwarded to the relevant air traffic control
services of Belaeronavigatsia State-Owned-Enterprise.
In
accordance with the requirements of the Annex 17 to the Chicago Convention and
the National Program for the Protection of Civil Aviation from Acts of Unlawful
Interference in the Republic of Belarus, a response actions mechanism was put
into effect in connection with acts of unlawful interference in the civil
aviation activity.
The flight
FR4978 en route Athens (Greece) - Vilnius (Lithuania), operated on a Boeing
737-800 by Ryanair. The aircraft departed from Athens airport at 07.10 UTC
(10.10 Belarusian time), entered into the Republic of Belarus airspace under
the control of the Minsk ACC at 09.30 UTC (12.30 Belarusian time). The entry
point into the airspace of the Minsk FIR was SOMAT.
After
establishing communication between the Belarusian air traffic controller and
the crew of the aircraft, the crew was immediately informed about the incoming
threat related to the possible presence of an explosive device on the aircraft
board , and the flight crew was recommended to land at an alternate aerodrome
at the National Airport Minsk. The crew several times clarified the sources of
obtaining information and was informed that the initial information about the
threats was sent to the National Airport Minsk.
Before this,
the Minsk ACC Supervisor tried several times to call the representative office
of Ryanair in Lithuania using the phone number provided by the aircraft crew,
but he could not manage to contact any of the airline representatives.
Having
received and clarified the information, the FR4978 crew in accordance with the
established international requirements at 09.47 UTC (12.47 Belarusian time) set
the transponder code 7700 on the aircraft board (indicating the presence of an
emergency) and in the radiotelephone mode requested assistance with the phrase
"MAYDAY". After that, the crew, taking into account the requirements
of Standard 3.7.2 Annex 2 to the Chicago Convention, announced that they had decided to land at the National Airport Minsk.
Taking into
account the crew decision, the air traffic control authorities of the Republic
of Belarus provided them with all the necessary priority assistance. A
contingency plan was put into effect at the National Airport Minsk, all
relevant services of the airport and other interested state bodies were
notified and alerted in the prescribed manner.
The landing of
the aircraft of the flight FR4978 at the National Airport Minsk was completed
at 10.15 UTC (13.15 Belarusian time).
After
landing, the aircraft, in accordance with the established international and
national requirements in aviation security, was assigned to a special isolated
parking lot, where the corresponding actions for inspection and interrogation
were carried out in relation to the aircraft, crew, passengers, baggage, cargo,
mail.
These
actions are provided and must be performed by states in accordance with the
Standards set out in Chapter 5 of Annex 17 to the Chicago Convention.
By 13.20 UTC
all the procedures established by international and national legislation had
been completed and the aircraft could take off, however the flight FR4978
departed from National Airport Minsk at 17.48 UTC and at 18.27 UTC made a safe
landing at Vilnius airport.
According to
preliminary assessments of the Department of Aviation, taking into account the
requirements of international legislation, the air traffic control staff of
Belaeronavigatsia State-Owned-Enterprise, the aircraft crew, the forces and
services involved in the National Airport Minsk in the described situation
acted in accordance with the requirements prescribed by the International Civil
Aviation Organization.
At present
in the Republic of Belarus, to consider the circumstances of the event an
ad-hoc commission has been created.
As an
evidence of the fact that the
pilot-in-command took his own
decision to land at National Airport
Minsk without any pressure from Belarussian side, we published the extract
of ATC-pilot radiotelephony.
The
Department of Aviation also wants to assure that the Belarusian aviation
authorities, aviation organizations and the relevant law enforcement agencies
of the state have taken and will continue to take the necessary measures and
actions provided for by international and national legislation aimed at
ensuring reliable protection of civil aviation from acts of unlawful
interference.
For further
consideration of the circumstances the Department of Aviation has invited
representatives of ICAO, IATA, EASA, and EU and USA Civil Aviation Authorities.
Выписка из
магнитофонной записи фразеологии радиообмена экипаж-диспетчер за 23.05.2021 г,
рейс RYR1TZ РДЦ Запад
Pilot: 09:28:58 Minsk, Good day, RYR 1TZ, FL390
approaching SOMAT
ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon,
radar contact.
ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk
Pilot: Yes, go ahead.
ATC: RYR 1TZ for your information, we have information
from special services that you have bomb on board and it can be activated over
Vilnius.
Pilot: 1TZ Standby.
Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?
ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from
special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over
Vilnius.
Pilot: Roger that, standby.
ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend
you to land at UMMS.
Pilot: Ok...that..it..understood give us alternate
please.
Pilot:09:32:59: RYR 1TZ
ATC: RYR 1TZ
Pilot: The bomb....direct message, where did it come
from? Where did you have information about it from?
ATC: RYR 1TZ stanby please.
ATC: 09:33:42: RYR 1TZ
Pilot: Go ahead.
ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they
received e-mail.
Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from
Greece?
ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.
Pilot: Roger, standby.
Pilot:09:34:49: Radar, RYR 1TZ.
ATC: RYR 1TZ.
Pilot: Could you give us frequency for (unreadable)
company so that we would be able to (unreadable).
ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.
Pilot: We just need to quawk with the operation of the
company, if there any frequency for that (unreadable).
ATC. Do you need RYR operation frequency?
Pilot: That is correct 1TZ.
ATC: Standby please.
ATC: RYR 1TZ ,Standby please
Pilot: Standing-by.
Pilot:09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?
ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.
Pilot: Could you say again that I have to call for the
airport that authorities ...(unreadable) to divert to..
ATC: RYR 1TZ I
read you THREE, say again please.
Pilot:09:39:57: Radar, RYR 1TZ .
ATC : RYR 1TZ ,Go.
Pilot: Can you say again the IATA code of the airport that authorities recommended us to
divert to?
ATC: RYR 1TZ roger, standby please.
Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA
code of the airport that authorities have recommended us
to divert to?
ATC: RYR 1TZ Standby.
Pilot: Standby, Roger.
ATC :09:41:00: RYR 1TZ .
Pilot: Go ahead.
ATC: IATA code is MSQ.
Pilot: can you say again please?
ATC:IATA code MSQ.
Pilot: MSQ, thanks.
Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come
from?Where did it come from?Company? Did it come from departure airport
authorities or arrival airport authorities?
ATC: RYR 1TZ this
is our recommendations.
Pilot: can you say again?
ATC: RYR 1TZ this
is our recommendations.
Pilot : unreadable.
Pilot:Did you say that your recommendation?
ATC: RYR 1TZ ,
Charlie-Charlie.
ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750
Pilot. 131.75 and we have contact...(unreadable).
ATC:09:44:38 RYR 1TZ advise your decision please?
Pilot: Radar ,RYR 1TZ
ATC:RYR 1TZ advise your decision please.
Pilot; 09:44:52: I need answer the question what is the
code of the (unreadable) green, yellow or amber red.
ATC: Standby.
ATC:09:45:09 RYR 1TZ they say code is red.
Pilot: Roger that, in that case we request holding at
present position.
ATC: RYR 1TZ Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.
Pilot; Ok holding at our discretion at present position
mantaining FL390 RYR 1TZ.
Pilot:09:47:12: RYR 1TZ we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our
intentions would be to divert to Minsk airport
ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger.Standby for vectors.
Pilot: Standby RYR 1TZ .
Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.
ATC: RYR 1TZ , descend FL100.
Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ .
ATC:RYR 1TZ from
present position cleared direct point
KOLOS : Kilo Oscar Lima Oskar Sierra.
Pilot: Direct to KOLOS RYR 1TZ.
ATC:09:50:15 RYR 1TZ how do you read me?
Pilot: I read you 5 RYR 1TZ .
ATC: Roger.
ATC:09:50:24: RYR
1TZ do you need any aerodrome details
and weather information?
Pilot : We can (unreadable )ATIS from Minsk ...enough.
ATC: RYR 1TZ do
you need ATIS frequency?
Pilot: We got it.09:It is 128.850, 1 TZ.
ATC:09:51:50: RYR 1TZ
Pilot: 1TZ , go ahead.
ATC: RYR 1TZ KOLOS
2H arrival, RW in use 31R and if you need vectors advise.
Pilot: Ok, KOLOS.. could you say the (unreadable).
ATC: KOLOS 2H arrival.
Pilot: KOLOS 2H arrival, RW 31R, RYR 1TZ
ATC: And ATIS frequency is 128.850
Pilot: 28.85.
ATC:09:52:29: RYR 1TZ and advise passengers on board and if any dangerous goods on board.
Pilot: No dangerous goods, standby...and we need 130 to
avoid.
Pilot:09:53:00 RYR 1TZ turning heading 130 to avoid.
ATC: RYR 1TZ roger
heading 130 report clear of weather.
Pilot: WILCO.
Pilot :09:54:45: RYR 1TZ persons on board is 133.
ATC: Persons on board 133 copied thank you.
ATC:09:55:33 RYR 1TZ when ready report estimating time of arrival.
Pilot: 09:56:48: RYR 1TZ request descend 9000 feet.
ATC: RYR 1TZ descend FL90.
Pilot. Descend FL90, RYR 1TZ .
ATC: 09:57:12: RYR 1TZ now contact Minsk approach on 125.9.
Pilot: 125.9, RYR 1TZ
Pilot: 09:57:22 Approach, Hallo, RTZ descending to FL 90
on the heading 130
ATC: RYR1TZ Minsk Approach good day expect vectoring for
ILS RW 31R descend to altitude 6000 feet QNH 1010
Pilot: 6000 feet QNH 1010 vectors for ILS 31R, RYR1TZ
ATC: RYR1TZ turn left heading 070
Pilot: Heading 090 RYR1TZ
Pilot: (unreadable) Confirm ILS 31R
ATC: RYR1TZ Affirm ILS Approach RW 31R
Pilot: 31R thanks
ATC: RYR1TZ do you need any data information about Minsk
2?
Pilot: Stand by
Pilot: RYR1TZ request heading 060 (unreadable) turn
to avoid
ATC: RYR1TZ cleared heading 060
Pilot: 060 degrees (unreadable)
Pilot: To correction that’s may be (unreadable) 1TZ
ATC: 1TZ Roger
Pilot: RYR1TZ actually request heading 040 for avoid for
20 miles may be (unreadable) 1TZ
ATC: RYR1TZ heading 040
Pilot: Heading 040 RYR1TZ (unreadable) 1TZ
Pilot: RYR1TZ request heading 030 to avoid for 10 miles
ATC: RYR1TZ heading 030
Pilot: Heading 030 RYR1TZ
ATC: 10:01:14 RYR1TZ do you need any assistance upon arrival?
Pilot: Negative RYR1TZ
ATC: RYR1TZ Roger
Pilot: 10:02:46 RYR1TZ are you aware
of nature of our (unreadable) urgenty
ATC: RYR1TZ yes we have information
Pilot: Roger (unreadable) location (unreadable) the aircraft should be parked on in
the airport (unreadable) doing this
event
ATC: 10:03:15 RYR1TZ say again your message please
Pilot: RYR1TZ Do you have (unreadable) a nature the civic
area in the airport where the aircraft should be parked on in this kind of
event?
ATC: RYR1TZ yes we have special area
Pilot: Roger that RYR1TZ in this case no other assistance
needed
ATC: RYR1TZ roger
Pilot: 10:04:14 RYR1TZ request
ATC: Go ahead
Pilot: Just wanted to know if our company was informed
about about this case about this event
ATC: RYR1TZ stand by
Pilot: RYR1TZ (unreadable) сomplete
and now we are ready to commence approach
ATC: RYR1TZ Roger turn right heading 080
Pilot: 080 degrees RYR1TZ
ATC: RYR1TZ we will try to pass information to your
company during 5 minutes
ATC: 10:06:45 RYR1TZ descend to altitude 4000 feet
Pilot: Descending 4000 feet RYR1TZ
Pilot: RYR1TZ Confirm QNH
ATC: RYR1TZ QNH 1009
Pilot: 1009 QNH RYR1TZ
ATC: RYR1TZ turn left heading 050 descend to altitude
3000 feet
Pilot: Left heading 050 descending 3000 feet RYR1TZ
ATC: 10:10:23 RYR1TZ turn left heading 010 cleared ILS Approach RW 31R
report establish localizer
Pilot: Turn left heading 010 cleared ILS 31R report
establish RYR1TZ
ATC: 10:11:21 RYR1TZ you’ve just passed the final
ATC: 10:12:26 RYR1TZ do you have contact localizer?
Pilot: Affirm
ATC: RYR1TZ contact Tower 130,4
Pilot: 130,4 RYR1TZ